Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı koordinasyonunda Türkiye Çevre Ajansı (TÜÇA) tarafından yürütülen Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) Sistemi, 1 Temmuz itibarıyla Türkiye genelinde uygulanmaya başlayacak. 81 il ve 973 ilçede hayata geçirilecek sistem kapsamında HOREKA işletmelerinin DBYS üzerinden kayıt işlemlerini tamamlaması ve birlikte çalışacakları saha operatörlerini seçmesi isteniyor.
Oteller, restoranlar ve kafeler, günlük içecek tüketiminin yoğun olduğu noktalar arasında yer alıyor. DOA Sistemi kapsamında bu işletmelerde tüketilen DOA logolu ambalajlar ayrı olarak biriktirilerek geri dönüşüm sürecine kazandırılacak. Market, süpermarket, bakkal ve büfeler ise vatandaşların ambalajlarını iade edebileceği noktalar olarak hizmet verecek.
HOREKA işletmelerinin Depozito Bilgi Yönetim Sistemi (DBYS) üzerinden kayıt işlemlerini tamamlayıp yetkili saha operatörünü belirlemesi gerekiyor. İşletmelerde biriken DOA logolu ambalajlar, seçilen operatörler tarafından düzenli olarak teslim alınacak ve geri dönüşüm süreçlerine yönlendirilecek.
Sisteme teslim edilen her DOA logolu ambalaj için işletmelere 0,20 TL teşvik ödemesi yapılacak. Toplama, taşıma ve doğrulama süreçleri yetkilendirilen operatörler tarafından yürütülürken, tüm operasyonlar dijital altyapı üzerinden anlık olarak takip edilecek.

Türkiye Çevre Ajansı Başkanı Nurullah Öztürk, DOA Sisteminin çevre, ekonomi ve kaynak yönetimi açısından önemli bir dönüşüm sağlayacağını belirtti.
Öztürk, “DOA Sistemi ile vatandaşlarımızı, işletmelerimizi, üreticilerimizi ve geri dönüşüm sektörünü ortak bir hedefte buluşturuyoruz. Daha temiz bir çevre ve daha güçlü bir döngüsel ekonomi için tüm paydaşlarımızın katkısı büyük önem taşıyor. HOREKA işletmelerimizin sisteme dahil olarak bu dönüşümün aktif bir parçası olmasını bekliyoruz.” ifadelerini kullandı.
DOA Sistemi ile geri kazanılan içecek ambalajlarının yeniden üretimde değerlendirilmesi ve kaliteli geri dönüştürülmüş hammadde kullanımının artırılması hedefleniyor.
Sistemin yaygınlaşmasıyla birlikte içecek ambalajı hammaddesi ithalatının yüzde 35-40 oranında azaltılması öngörülüyor. Ayrıca sistemin Türkiye ekonomisine yıllık yaklaşık 30 milyar lira katkı sağlaması, yaklaşık 37 bin ton sera gazı emisyonunun azaltılması, 1,3 milyar kilovatsaat enerji tasarrufu sağlanması ve 3,6 milyon varil petrol kullanımının önlenmesi hedefleniyor.
GÜNDEM KORİDORU
8 gün önceGÜNDEM KORİDORU
14 gün önceGÜNDEM KORİDORU
14 gün önceGÜNDEM KORİDORU
14 gün önceGÜNDEM KORİDORU
15 gün önceEKONOMİ
21 gün önceEKONOMİ
25 Haziran 2026Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.