Sıfır Atık Hareketi kapsamında hayata geçirilen ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına bağlı Türkiye Çevre Ajansı (TÜÇA) tarafından yürütülen Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) uygulaması için geri sayım başladı. Türkiye genelinde 1 Temmuz itibarıyla devreye alınacak sistem öncesinde ambalaj kullanan firmalar, üretim süreçlerini yeni uygulamaya uygun hale getirmek için hazırlıklarını büyük ölçüde tamamladı.
Geçen yıl kademeli olarak uygulanmaya başlanan sistem, üretimden geri dönüşüme kadar tüm sürecin dijital olarak izlenmesini sağlayan entegre bir model sunuyor. Uygulamayla atık ambalajların doğaya karışmasının önlenmesi, geri dönüşüm oranlarının artırılması, doğal kaynakların daha verimli kullanılması ve döngüsel ekonomiye katkı sağlanması hedefleniyor.
Ambalajlı su üreticileri de sisteme uyum kapsamında etiket, kapak ve ambalaj tasarımlarını yeni standartlara göre güncelledi. Böylece tüketicilerin depozito iadesi alabileceği ürünler üzerindeki gerekli işaretlemeler tamamlandı.

Badem Pınarı Yönetim Kurulu Üyesi Kaan Badem, DOA uygulamasının Türkiye’nin geri dönüşüm alanında önemli bir dönüşüm yaşayacağı yeni bir dönemin başlangıcı olacağını söyledi.
Yeni sistem sayesinde pet, cam ve metal ambalajların çöpe atılmak yerine geri dönüşüm zincirine kazandırılacağını belirten Badem, DOA logosu taşıyan ürünlerde tüketicilerin depozito bedelini geri alabileceğini ifade etti.
Uygulamanın ilk etapta 0,33 litre, 0,5 litre ve 1,5 litrelik ambalajlarda geçerli olacağını aktaran Badem, ilerleyen dönemde 5 litrelik ambalajların da sisteme dahil edilmesinin beklendiğini kaydetti.
GERİ DÖNÜŞÜM ORANININ YÜKSELMESİ HEDEFLENİYOR
DOA sisteminin çevresel olduğu kadar ekonomik açıdan da önemli kazanımlar sağlayacağını dile getiren Badem, uygulamayı sektör açısından yerinde ve gerekli bir adım olarak değerlendirdiklerini söyledi.
Türkiye’de 2013 yılında yüzde 13 seviyesinde olan geri dönüşüm oranının uygulamayla birlikte 2026 yılında yüzde 40’a çıkarılmasının hedeflendiğine işaret eden Badem, Avrupa ve ABD’de benzer sistemlerin uzun süredir başarıyla uygulandığını, Türkiye’nin de bu dönüşüme kısa sürede uyum sağlayacağına inandığını ifade etti.
AMBALAJLAR YENİ SİSTEME GÖRE DÜZENLENDİ
Şirket olarak hazırlıklarını tamamladıklarını belirten Badem, “Kapaklarımızı, etiketlerimizi ve ambalajlarımızı uygun hale getirdik. Bütün depozitolu ambalajlarımızın hepsinde geri dönüşüm logolarımız mevcut.” dedi.
Geri dönüşümün sürdürülebilir bir gelecek açısından kritik öneme sahip olduğunu vurgulayan Badem, Türkiye’de üretilen plastiğin yaklaşık yarısının gıda ambalajı sanayisinde kullanıldığını söyledi.
DOA sistemiyle ambalajların önemli bölümünün yeniden ekonomiye kazandırılacağını belirten Badem, geri kazanılan ham maddelerin sanayinin ithal hammadde ihtiyacını azaltacağını ifade etti. Uygulamanın hem üretim maliyetlerine hem de Türkiye’nin ithalat faturasının düşürülmesine katkı sağlayacağını dile getiren Badem, sistemin çevresel faydalarının yanı sıra ekonomik açıdan da önemli kazanımlar sunacağını sözlerine ekledi.
GÜNDEM KORİDORU
11 gün önceGÜNDEM KORİDORU
17 gün önceGÜNDEM KORİDORU
17 gün önceGÜNDEM KORİDORU
17 gün önceGÜNDEM KORİDORU
18 gün önceEKONOMİ
24 gün önceEKONOMİ
28 Haziran 2026Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.