Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında düzenlenen COP31-IEA Üst Düzey Enerji Dönüşümü Diyaloğu toplantısında yaptığı konuşmada, enerji dönüşümü ile enerji güvenliğinin birlikte ele alınması gerektiğini vurguladı. Türkiye’nin 2035 hedefleri doğrultusunda yenilenebilir enerji yatırımlarını hızlandıracağını belirten Bayraktar, elektrik altyapısının güçlendirilmesi ve enerji verimliliğine yönelik kapsamlı yatırım planlarını paylaştı.
Konuşmasında son yıllarda yaşanan salgın, tedarik zinciri sorunları, ticaret savaşları ve bölgesel çatışmaların enerji güvenliğini yeniden küresel gündemin merkezine taşıdığını belirten Bayraktar, Türkiye’nin COP31 sürecindeki yaklaşımını şu sözlerle anlattı:
“Enerji dönüşümü ve enerji güvenliği bir arada ilerlemelidir. Dirençli bir gelecek, daha temiz, daha çeşitli, yüksek düzeyde birbirine bağlı ve güvenli enerji sistemlerine dayanmaktadır. Türkiye, ortak geleceğimize liderlik etmeye, işbirliği yapmaya ve yatırım yapmaya hazırdır.”
Bayraktar, küresel enerji talebindeki artışın elektrik tüketimini daha da hızlandırdığına dikkat çekerek şunları söyledi:
“Bu devasa artış, elektrikli araçlar, veri merkezleri, artan soğutma talebi ve modern ekonomilerimizin hızlı elektrifikasyonu tarafından tetiklenmektedir. Enerji güvenliği ve iklim eyleminin el ele ilerlemesi gereken günümüzün çetin gerçekleriyle daha uyumlu, daha dirençli ve daha kapsayıcı yeni bir piyasa tasarımına ihtiyaç vardır. Biz bu dönüşümü bir fırsat olarak görüyoruz. Bundan hareketle, 2035 için net bir vizyon ortaya koyduk. Henüz iki hafta önce, COP31 Dönem Başkanlığı çatısı altında önemli bir dönüm noktasını, 2035’e kadar küresel nihai enerji tüketiminde elektriğin payını yüzde 35’e çıkarma hedefini duyurduk. Bu iddialı hedef yalın bir gerçeği yansıtıyor. Geleceğin enerji sistemi giderek daha fazla elektrik odaklı, dijitalleşmiş ve merkeziyetsiz bir yapıda olacaktır.”
Türkiye’nin bugün kurulu gücünün yaklaşık üçte ikisinin yenilenebilir kaynaklardan oluştuğunu hatırlatan Bayraktar, 2035 hedeflerine ulaşmak için elektrik altyapısına büyük yatırım yapılacağını belirterek şöyle konuştu:
“Yenilenebilir enerjideki bu devasa artışı desteklemek amacıyla, yaklaşık 30 milyar dolarlık yatırıma ihtiyaç duyacak ve çığır açacak 40 gigavatlık bir HVDC (Yüksek Gerilim Doğru Akım) iletim koridoru aracılığıyla ulusal elektrik şebekemizi de modernize ediyoruz. Bu yeni koşullar, daha akıllı şebekeler, daha fazla dijitalleşmiş sistemler, daha büyük depolama kapasitesi, daha güçlü iletim ve dağıtım ağları ile esneklik ve dirence yönelik çok daha yüksek oranda yatırım gerektirmektedir.”
Temiz enerji teknolojilerinde bölgesel üretim merkezi olmayı hedeflediklerini belirten Bayraktar, kritik minerallerin önemine de değinerek enerji verimliliği yatırımlarına ilişkin şu ifadeleri kullandı:
“Bu nedenle kendimizi, güneş panelleri, rüzgar türbini bileşenleri, gelişmiş bataryalar ve akıllı elektrik ekipmanları da dâhil olmak üzere temiz enerji teknolojileri için bölgesel bir üretim merkezi olarak konumlandırıyoruz.”
Konuşmasının sonunda enerji verimliliğinin önemini vurgulayan Bayraktar, şu değerlendirmede bulundu:
“Bu zorluğun üstesinden gelmek için teknoloji odaklı ülkelerle ve lider firmalarla aktif bir şekilde işbirliği yapıyoruz. En güvenilir ve en temiz enerji ‘tüketilmeyen enerji’. 2030’a kadar enerji verimliliği için 20 milyar dolarlık yatırımı harekete geçirmeyi planlıyoruz.”
GÜNDEM KORİDORU
8 gün önceGÜNDEM KORİDORU
14 gün önceGÜNDEM KORİDORU
14 gün önceGÜNDEM KORİDORU
14 gün önceGÜNDEM KORİDORU
15 gün önceEKONOMİ
21 gün önceEKONOMİ
25 Haziran 2026Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.